الترهيب من ترك الصلاة د. عصام عبد ربه مشاحيت دكتوراه في الدعوة والثقافة الإسلاميةThe intimidation of leaving prayer d. Essam Abed Rabbo Mashahit PhD in Islamic Propagation and Culture

ترك الصلاة معناه : أن يَدَع الإنسان إقامة الصلاة المفروضة عمداً.
فترك الصلاة عدم إقامتها عمداً ، أما إضاعة الصلاة فتأخيرها عن أوقاتها ، لذلك من أعظم الأعمال الصلاة على وقتها .

حكم ترك الصلاة : فقد اتفق العلماء على كفر من ترك الصلاة جحودا لها. واختلفوا فيمن أقر بوجوبها ثم تركها تكاسلا. فذهب أبو حنيفة – رحمه الله – إلى أنه لا يكفر، وأنه يحبس حتى يصلي. وذهب مالك والشافعي – رحمهما الله – إلى أنه لا يكفر ولكن يقتل حدا ما لم يصل. والمشهور من مذهب الإمام أحمد – رحمه الله – أنه يكفر ويقتل ردة، وهذا هو المنقول عن أصحاب النبي  ، وحكى عليه إسحاق الإجماع، كما نقله المنذري في الترغيب والترهيب وغيره.

وقد جاءت الآيات والأحاديث الكثيرة تنذر بالويل والعقاب الشديد من ترك الصلاة منها على سبيل الذكر لا الحصر :

  • قال تعالى: ( فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ ۖ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا) مريم: ٥٩ .
  • قال تعالى: (كل نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ عَنِ الْمُجْرِمِينَ مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ حَتَّىٰ أَتَانَا الْيَقِينُ) المدثر: ٣٨ – ٤٧ .
  • قال تعالى: (فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ) الماعون: ٤ – ٧ .
  • عن جابر بن عبدالله – رضي الله عنهما – قال: قال رسول الله : ” بين الرجل وبين الشرك والكفر ترك الصلاة ” (مسلم رقم 82) .
    هذا وعيد عظيم يدل على كفر تارك الصلاة. نسأل الله العافية، ولو لم يجحد وجوبها، أما إن جحد وجوبها كفر عند الجميع، إذا جحد وجوبها قال إن الصلاة ما هي واجبة صار كافراً عند الجميع نسأل الله العافية، لكن لو قال نعم هي واجبة ولكنه يتخلف ولا يصلي فالصحيح أنه يكون كافر بذلك لهذا الحديث الصحيح وما جاء في معناه. نسأل الله العافية.
  • عن ثوبان  قال : سمعت رسول الله  يقول : ” بين العبد وبين الكفر والإيمان الصلاة، فإذا تركها فقد أشرك ” ( الترغيب والترهيب للمنذري1/379) .
    فجعل النبي  الحد بين الإسلام والكفر ترك الصلاة، فمن أدى الصلاة فهو مسلم، ومن تركها فهو كافر.
  • عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو – رضي الله عنهما – ، عَنِ النَّبِيِّ  أَنَّهُ ذَكَرَ الصَّلَاةَ يَوْمًا ، فَقَالَ : ” مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا كَانَتْ لَهُ نُورًا وَبُرْهَانًا وَنَجَاةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، وَمَنْ لَمْ يُحَافِظْ عَلَيْهَا لَمْ يَكُنْ لَهُ نُورٌ وَلَا بُرْهَانٌ وَلَا نَجَاةٌ ، وَكَانَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَعَ قَارُونَ ، وَفِرْعَوْنَ ، وَهَامَانَ ، وَأُبَيِّ بْنِ خَلَفٍ ” (أحمد في مسنده رقم 6397).
    قال ابن القيم – رحمه الله – : وإنما خص هؤلاء الأربعة بالذكر لأنهم من رؤوس الكفرة، وفيه نكتة بديعة، وهو أن تارك المحافظة على الصلاة… إما أن يشغله ماله، أو ملكه، أو رئاسته، أو تجارته، فمن شغله عنها ماله فهو مع قارون ومن شغله عنها ملكه فهو مع فرعون، ومن شغله عنها رئاسة وزارة فهو مع هامان، ومن شغله عنها تجارته مع أبي بن خلف (كتاب الصلاة لابن القيم ).
  • عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ  ، قَالَ : أَوْصَانِي خَلِيلِي أَبُو الْقَاسِمِ  ” أَنْ لا تُشْرِكَ بِاللَّهِ شَيْئًا ، وَإِنْ قُطِّعْتَ وَحُرِّقْتَ ، وَلا تَتْرُكْ صَلاةً مَكْتُوبَةً مُتَعَمِّدًا فَمَنْ تَرَكَهَا مُتَعَمِّدًا بَرِئَتْ مِنْهُ الذِّمَّةُ ، فَلا تَشْرَبْ فَإِنَّهَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ ” ( ابن ماجة رقم 4034) .
    قال ابن القيم – رحمه الله – : ” ولو كان باقياً على إسلامه، لكانت له ذمة الإسلام ” (كتاب الصلاة لابن القيم ص 487) .
  • عن أنس بن مالك  قال: قال رسول الله  : ” من صلى صلاتنا، واستقبل قبلتنا، وأكل ذبيحتنا، فذلك المسلم، الذي له ذمة الله وذمة رسوله ، فلا تُخفروا الله في ذمته ” (البخاري رقم 391) .
    فهذا دليل على أن من لم يصل صلاتنا، ويستقبل قبلتنا فليس بمسلم.
    قال ابن القيم – رحمه الله – عن هذا الحديث -: – ووجه الدلالة فيه من وجهين:-
    أحدهما: أنه إنما جعله مسلماً بهذه الثلاثة، فلا يكون مسلماً بدونها.
    الثاني:- أنـه إذا صلـى إلى الشرق، لم يكن مسلماً حتى يصلي إلى قبلة المسلمين، فكيف إذا ترك الصلاة بالكلية (كتاب الصلاة لابن القيم ص 48، 49).
    وغير ذلك من الأحاديث الثابتة في الترهيب من ترك الصلاة .

The meaning of prayer is that a person should let the obligatory prayer be performed deliberately.
The prayer is not allowed to be performed deliberately, but the missed prayer is delayed for its time, so it is one of the greatest acts of prayer on time.

Ruling on abandoning prayer: The scholars have agreed on the kufr of one who has left the prayer for a jihadi. And they differed as to those who recognized their necessity, and then left them to do so. Abu Haneefah (may Allaah have mercy on him) went to say that he is not kufr, and that he is detained until he prays. Malik and al-Shaafa’i (may Allaah have mercy on them) went on to say that he does not expiate, but he kills an end until he reaches it. And the famous of the doctrine of Imam Ahmad – may Allah have mercy on him – that he is infidel and kills apostasy, and this is the transfer of the companions of the Prophet , and Isaac was sentenced to unanimity, as conveyed by al-Mundhiri in Targheeb and intimidation and others.

The many verses and ahaadeeth have come to warn us of the foolishness and severe punishment of leaving the prayer, for example,

The Almighty said: (Behind those behind them missed the prayer and followed the desires will be thrown Gaya) Mary: 59.
Allaah says (interpretation of the meaning): “Every soul is what you have earned as a hostage, but the owners of the right in jinn are asking about the criminals.
The Almighty said: (Voyl worshipers who are for their prayers Sahun who are visible and prevent Maun) Maon: 4 – 7.

It was narrated that Jaabir ibn ‘Abd-Allaah (may Allaah be pleased with him) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said:
This is a great holiday that indicates the kufr who does not pray. We ask Allaah to grant us health, even if it is not invalidated, but if it is obligatory, it is obligatory for all to do kufr. If it is obligatory, he said that prayer is obligatory. The Hadith is correct and what is meant by its meaning. We ask Allah for good health.
On the authority of Thouban, he said: I heard the Messenger of Allaah. He said: “Between a person and disbelief and faith is prayer. If he leaves it, he will be involved.” (Al-Targheeb and Al-Terheeb for Al-Mundhari, 1/379).

It was narrated that ‘Abd-Allaah ibn’ Amr (may Allaah be pleased with them both) said that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whoever prays for it has a light and a proof, and a deliverance on the Day of Resurrection. Qarun, Pharaoh, Haman, and Abu Bin Khalaf “(Ahmad in Musnadah No. 6397).
Ibn al-Qayyim (may Allaah have mercy on him) said: Rather, he singled out these four because they are from the heads of the infidels, and there is an excellent joke in it, which is that he should not keep the prayer … either his money, his property, his presidency or his business, And it is occupied by the king is with Pharaoh, and the occupation of the presidency of the ministry isWith Haman, and from the work of his trade with Abu bin Khalaf (book of prayer to Ibn al-Qayyim).

On the authority of Abu Darda ‘, he said: My brother, Abu Al-Qasim, said to me: “Do not involve anything in God, and if you cut and burn, and do not leave the prayer deliberately written, whoever deliberately leaves it will be acquitted of it.
Ibn al-Qayyim (may Allaah have mercy on him) said: “If he had remained on his Islam, he would have had the duty of Islam” (Al-Salaat Ibn al-Qayyim, p. 487).

It was narrated that Anas Ibn Malik said: The Messenger of Allaah said: “Whoever prays our prayers, and receives our kisses, and eats our sacrifice, that Muslim, who has the will of Allaah and the edema of His Messenger.
This is proof that whoever does not pray and receives our acceptance is not a Muslim.
Ibn al-Qayyim (may Allaah have mercy on him) said about this hadeeth: And he drew the evidence from it in two ways:
One is that he has made him a Muslim with these three, so he is not a Muslim without it.
Secondly: If he prays to the east, he is not a Muslim until he prays to the Muslims’ kiblah, so how should he leave the prayer in the college? (The Book of Prayer for Ibn al-Qayyim, 48, 49).
And other constant conversations in the intimidation of leaving prayer.